مقالات

کیت استخراج RNA از گیاه

استخراج RNA از گیاه

امروزه اهمیت و توجه به گیاهان از ابعاد مختلف  زیستی بسیار چشمگیر بوده است . پژوهشگران و دانشمندان به بهینه کردن پرورش گیاهان و نباتات از لحاظ کشاورزی ، زینتی و همچنین دارویی بسیار اهمیت می دهند و این بهینه سازی ، پرورش ، اصلاح گونه و مقاوم سازی گیاهان فقط با علوم ژنتیک و بررسی اسیدنوکلیئیک ها ی گیاهی میسر می باشد .  توجه به  کاربرد علوم ژنتیک در پرورش گیاهان از نظر اقتصادی از ارزش بالایی برخوردار است . از جمله موارد مصرفی دارویی گیاهان  که با اصلاح نباتات به تولید انبوه رسیده و امروزه جز پرمصرف ترین های دنیا محسوب می شوند ، میتوان به کدئین ،  دیگوکسین و کیتین اشاره کرد که ریشه ی گیاهی داشته و برای ضد درد ، ضد التهاب قلب و ضد مالاریا  بسیار کاربرد دارند  .
یکی از شیوه های اصلاح و مقاوم سازی گیاهان و نباتات ، انتقال ژن به گیاه می باشد . بدین منظور با استخراج اسیدنوکلئیک ( استخراج DNA و یا استخراج RNA ) و سپس خالص سازی آنها ، به یک بانک ژن کلون شده جهت نگهداری و مراقبت نیاز است . در این روش فرآیند کار با استخراج DNA و یا استخراج RNA گونه های ایده آل و مطلوب گیاهان آغاز می شود سپس DNA و یا RNA خالص و با کیفیت ، جهت نگهداری  و مراقبت  به بانک ژن متنقل می شود و در مواقع و موارد لازم به گیاه  تزریق شده و گیاه ترانس تولید می شود .

استخراج RNA از گیاه با روش ترایزول

شرکت یکتاتجهیز آزما برای استخراج RNA از گیاه ، محلول YTzol pure RNA را تولید و در بازار بیوتکنولوژی عرضه می نماید. محلول YTzol pure RNA دقیقا مشابه ترایزول بوده و جهت استخراج RNA از گیاه بسیار مورد استقبال پژوهشگران و محققان عزیز کشورمان قرار گرفته  است .

همانطور که در بالا به تولید گیاهان ترانس ژن با استفاده از علوم ژنتیک اشاره کردیم لازم است بدانید تاکنون تولید گیاهان ترانس ژن به هزاران گونه رسیده است ولی امروزه با دخالت طرفداران بیشمار محیط زیست و نسل های جدید ، تولید این نوع گونه های  ترانس ژن در اروپا به شدت محدود شده است .

 هدف از انتقال ژن به گیاهان

  • مقاوم سازی گیاهان و نباتات در برابر حشرات
  • ایجاد بازدارنده پروتئینازها در برابر حشرات
  • ایجاد گونه‌های مقاوم به قارچها
  • مقاومت سازی در برابر ویروس های گیاهی
  • مقاوم سازی گیاهان به علف کش ها
  • مقاوم سازی گیاهان به استرس

همانطور که می دانید با کیت استخراج RNA از گیاه ، فرایند استخراج به سهولت و برای اهداف مختلف ژنتیکی انجام میگیرد. در اینجا به توضیح سه گروه اصلی از RNA ها می پردازیم :

سه گروه اصلی RNA  ها

مولکول های RNA  دارای تنوع بسیاری هستند ولی در میان آن ها ، سه آیتم زیر بیشتر مطالعه و بررسی شده است و این سه مورد در همه ی موجودات زنده وجود دارند و با توجه به تنوع کارکرد و فراوانی عملکرد، RNA ها نقش مهمی در فرایندهای سلولی و نیز بیماریهای متفاوتی که بشر را درگیر میکند ، دارند :

  • mRNA  یا پیام رسان
  • tRNA یا انتقال دهنده  یا  حامل
  • rRNA  یا ریبوزو‌می

RNA  پیام رسان

این مولکول ها اولین بار در سال 1956 توسط  دو دانشمند تعریف شدند و  نقش آنها انتقال کد های DNA از هسته  به ریبوزوم که محل سنتز پروتئین ها هستند، می باشد. در واقع اطلاعات در ابتدا روی RNA پیام رسان کپی میشوند و سپس بوسیله پوشش هسته ای به سیتوپلاسم منتقل و توسط RNA  ریبوزومی که در ساختمان ریبوزوم ها وجود دارند به پروتئین ترجمه میشوند.

RNA  انتقال دهنده یا حامل

این مولکول ها و نقش آن ها اولین بار در سال 1960 توسط چندین دانشمند تعریف شد . در بین این دانشمندان ، یک بیوشیمیست آمریکایی ، تکنیک هایی را برای جدا کردن  RNA  های انتقال دهنده  ارائه داد. RNA  های انتقال دهنده  نقش مهمی در انتقال  اسیدهای آمینه به ریبوزوم جهت سنتز پروتئین دارند.

مولکول‌های ریبوزومی‌ از روی توالی RNA  پیام رسان، ترتیب مولکول‌هایRNA  انتقال دهنده  را که باید به توالی‌های سه نوکلئوتیدی متصل شوند، معین می‌کنند.  در واقع بین این سه نوع مولکول آر ان ای  ارتباط مستقیم و منحصر بفردی وجود دارد و عملکرد های  یکدیگر را تکمیل میکنند.

RNA  ریبوزومی

RNAهای ریبوزومی در هسته ی سلول تولید شده و برای شرکت در ساختار ریبوزوم ها ، به خارج از هسته هدایت می‌شوند . ریبوزوم ها اندامک هایی هستند که سنتز پروتئین در سیتوپلاسم را بعهده دارند.در واقع ریبوزوم‌ها با اتصال  به  RNAهای پیام‌رسان، توالی نوکلئوتیدی آن‌ها را به پروتئین ترجمه می‌کنند.

همانطور که  قبلا نیز اشاره کردیم شرکت یکتاتجهیزآزما برای کیت استخراج RNA از گیاه ، با بهترین مواد اولیه ، اقدام به تولید محلول YTzol pure RNA کرده است که از نظر کیفیت کاملا مشابه  ترایزول بوده و با انواع نمونه های گیاهی سخت سازگار می باشد .

تکنیک خاموشی RNA در کنترل ویروس های گیاهی

یکی از متد های نوین مهندسی ژنتیک برای کنترل و محدود کردن بیماری ها در گیاهان ، تداخل RNA  می باشد . در واقع این متد به فرایندی گفته می شود که که با یک ملکول RNA دو رشته ای از بیان ژن معینی جلوگیری می شود . این کنترل بیان ژن به واسطه ی تجزیه ی mRNA  رخ می دهد وبه همین دلیل مکانیسم خاموشی بعد از ترجمه ژن نامیده می شود که یک وضعیت دفاعی برای مقابله با ویروس ها در گیاهان ایجاد می کند . نتیجه ی این روش منجر به  تجزیه ی RNA ویروسی شده که علائم بیماری در گیاه را کاهش می دهد .

برای دستیابی به RNA خالص و با کیفیت  پیشنهاد می شود از محلول YTzol Pure RNA برای استخراج RNA از گیاه استفاده کنید. همچنین برای عمل تثبیت و محافظت از RNA می توانید به محلول RNAlater که از محصولات پر فروش شرکت یکتاتجهیزآزما می باشد ، رجوع کنید .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *