مقالات

کیت استخراج پلاسمید (پلازمید)

کیت استخراج پلاسمید

شرکت یکتا تجهیز آزما با ارائه ی دو محصول کیت استخراج پلاسمید مینی پرپ و کیت استخراج پلاسمید مکسی پرپ از کمپانی Favorgen تایوان توانسته است نیاز محققان و پژوهشگران عزیز را برطرف سازد . بدین منظور برای آشنایی با این دو محصول و کارایی آن ، به توضیح مختصری در این رابطه می پردازیم :

پلاسمید  یا پلازمید و یا دیسک ها ، در انگلیسی Plasmid  در باکتری ها وجود دارند و تکثیر آن ها مجزا از تکثیر DNA کروموزومی صورت می گیرد . پلاسمید را میتوان در ارگانیسم های چند سلولی نیز یافت کرد . به طور خلاصه پلاسمید یک قطعه حلقوی از DNA  است که حاوی مواد ژنتیکی می باشد. آن ها حداقل حاوی یک ژن بوده و بسیاری از ژن های پلاسمید برای میزبان مفید است.

کارکردهای پلاسمید‌

در اینجا به طور خلاصه به عملکرد های متفاوت پلاسمید‌ها می پردازیم :

  • دارای ژن هایی که بقای یک موجود زنده را پشتیبانی می کند .این روند را با تولید سموم و دفاع از سلول میزبان جهت از بین بردن دشمن انجام می دهد .
  • آسان کردن پروسه ی تکثیر در باکتری ها

دسته ‌بندی پلاسمیدها

پلاسمید ها بر دو اساس طبقه بندی می شوند :

  • چگونگی انتقال آن ها به میزبان
  • چگونگی عملکرد آن ها در سلول میزبان

تکثیر باکتری ها یا به صورت هم یوغی و یا غیر هم یوغی انجام میگیرد. بعضی از پلاسمید ( پلازمید ) ها دارای ژن های انتقال دهنده هستند و در ابتدای فرایند هم یوغی ، باعث آسان تر شدن پروسه می شوند که این نوع  پلاسمید ها را پلاسمید هم یوغی می نامند . پلاسمید های غیر هم یوغی در حضور پلاسمید های هم یوغی انتقال ژن را انجام می دهند.

پلاسمید ( پلازمید) ها همچنین بر مبنای سازگاری با همدیگر به دو گروه پلاسمید های سازگار و پلاسمید های ناسازگار تقسیم می شوند . در واقع در یک باکتری پلاسمید ها با عملکرد های متفاوت وجود دارند که فقط در صورت سازگاری با همدیگر می توانند  در باکتری و یا سلول میزبان باقی بمانند. این خصوصیت منجر به باقی ماندن پلاسمید های متفاوت بدون دخالت در عملکرد یکدیگر در یک باکتری می شود.

برگزیده ی پلاسمید ها

پلاسمید ( پلازمید ) ها بر اساس عملکرد خود به پنج نوع اصلی تقسیم می شوند : از پلاسمید‌ها براساس نوع عملکردشان وجود دارد که شامل موارد زیر هستند:

  • پلاسمیدهای باروری در انگلیسی Fertility Plasmid
  • پلاسمیدهای مقاومت در انگلیسی   Resistance Plasmid
  • پلاسمید‌های بیماری‌زا در انگلیسی  Virulence Plasmids
  • پلاسمید‌های تجزیه کننده درانگلیسی  Degradative Plasmids
  • پلاسمید‌های  Col

 

نقش پلاسمیدها در علوم زیستی

کاربرد و نقش پلاسمید ( پلازمید )  ها در علوم زیستی و علوم ژنتیک بسیار پر رنگ و حائز اهمیت است . به همین منظور برای تعیین توالی DNA  پلاسمید‌ها نرم افزاری جهت تکنیک های متفاوت اختراع و وارد بازار ژنتیک شده است . نقش اصلی پلاسمید ( پلازمید ) ها پشتیبانی و یا ایجاد نسخه های بسیار از یک سری از ژن های خاص می باشد .

نقش پلاسمید ( پلازمید ) در شیوه ی کلونینگ مولکولی به عنوان یک وکتور محسوب می شود . به طور خلاصه وکتور توالی از DNA است که  سبب انتقال مواد ژنتیکی خارجی از یک سلول به سلول دیگر می گردد سپس پلاسمید  در سلول جدید ژن‌ها را بیان و تکثیر می کنند . همچنین پلاسمید‌ها نقش مهمی در کلون کردن بخش‌های کوتاه DNA دارند . آن ها  برای تکثیر پروتئین‌ها، مانند پروتئین کد کننده انسولین، در مقدار بالا مورد استفاد قرار گیرند.

نقش پلاسمید ( پلازمید ) ها در پیشرفت علوم بیوتکنولوژی میکروبی بسیار چشمگیر بوده است . نقش آن‌ها به عنوان وکتور یا حامل برای وارد کردن  DNA خارجی  به داخل باکتری ها می باشد . بهره گیری از پلاسمیدها برای جهت انتقال DNA برای اولین بار از دهه 1970 آغاز گردید و در آن زمان  بود که برای نخستین بار DNA از جانداران دیگر جدا و سپس در مکان‌های خاص در پلاسمید جای داده شد. این پلاسمیدهای اصلاح شده برای کسب ویژگی‌های جدید وارد باکتری‌ها شدند.

از دیگر بهره گیری های پلاسمید که بسیار مهم بوده است ، انتقال ژن به سلول‌های انسانی  بوده است که این روش تحت عنوان قسمتی از ژن درمانی مورد مطالعه و پژوهش قرار می گیرد .

در حال حاضر دو محصول کیت استخراج پلاسمید مینی پرپ و کیت استخراج پلاسمید مکسی ( ماکسی ) پرب با متد ستونی از کمپانی Favorgen تایوان برای ارائه موجود می باشد. شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر با بخش فروش شرکت یکتا تجهیز آزما تماس حاصل فرمایید.

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *