مقالات

کیت استخراج RNA از خون

کیت استخراج آر ان ای از خون

استخراج RNA ازخون

تاکنون با توسعه ی علوم و فن آوری در حیطه ی ژنتیک و زیست مولکولی ، روش های متفاوتی برای بررسی ژنوم بیماری های مرتبط با انسان شناخته شده است. امروزه بیماری های زیادی شناخته شده اند که منشا ویروسی با عامل RNA ویروس ( آر ان ای ویروس ) دارند . مقدمه ی این مطالعه و شناخت عامل بیماری و مسیر درمان ، انجام استخراج RNA ویروسی با استفاده از کیت های استخراج RNA از خون می باشد. بهترین انتخاب در استخراج RNA از خون ، متد ستونی در این روش است. استفاده از کیت استخراج RNA ( توتال آر ان ای ) و یا به عبارتی Total RNA extraction kit با متد ستونی ، یک روش ساده ، کارآمد ، مقرون به صرفه و بهینه برای کاربر به شمار می آید.

کیفیت و کمیت RNA

کیفیت و کمیت RNA عوامل مهمی برای اطمینان از دقت تجزیه و تحلیل بیان ژن و سایر کاربردهای پایین دستی مبتنی بر RNA هستند. سطح بیان RNA نشانگر خوبی از وضعیت فیزیولوژیکی سلول ها است و پاسخ سلول را در شرایط مختلف استرس مانند آنهایی که در طول برهمکنش های میزبان و پاتوژن با آن مواجه می شوند، نشان می دهد. کیفیت و کمیت بالا RNA استخراج شده برای کاربردهای پایین دستی مانند تعیین کمیت بیان ژن قابل اعتماد از طریق PCR کمی و توالی یابی RNA (RNA-seq) بسیار مهم است.

کیفیت و کمیت RNA عوامل مهمی برای اطمینان از دقت تجزیه و تحلیل بیان ژن و سایر کاربردهای پایین دستی مبتنی بر RNA هستند. سطح بیان RNA نشانگر خوبی از وضعیت فیزیولوژیکی سلول ها است و پاسخ سلول را در شرایط مختلف استرس مانند آنهایی که در طول برهمکنش های میزبان و پاتوژن با آن مواجه می شوند، نشان می دهد. کیفیت و کمیت بالا RNA استخراج شده برای کاربردهای پایین دستی مانند تعیین کمیت بیان ژن قابل اعتماد از طریق PCR کمی و توالی یابی RNA (RNA-seq) بسیار مهم است.

مولکول RNA

در اینجا سعی داریم به توضیحات کلی ، جامع و گویا در مورد مولکول های RNA بپردازیم.
ریبونوکلئیک اسید (RNA) ، وزن مولکولی بالایی دارند و در برخی از ویروس ها نقش مهمی بعنوان حامل کد های ژنتیکی دارند. آر ان ای ( RNA) از نوکلئوتیدهای ریبوز که به واسطه ی پیوندهای فسفودی استر به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل شده اند و رشته هایی با طول‌های متفاوت بوجود آورده اند.
قند ریبوز فرم و شکل حلقوی متشکل از 5 کربن و یک اکسیژن دارد .مولکول RNA از نظر شیمیایی واکنش پذیر است و اغلب در معرض هیدرولیز است و به همین علت همیشه DNA نسبت به RNA ساختار پایدارتری دارد و مناسب ترین حامل کد های ژنتیکی به شمار میرود.
ساختار سه بعدی این ماکرومولکول های زیستی تک رشته ای منجر به پایداری و نحوه ی کارکرد این مولکول شده است. در واقع این ساختار سه بعدی منجر به ایجاد تغییرات در قند ریبوز و ‌باز‌های آلی به واسطه ی آنزیم ها می شود . این تغییرات به سبب آنزیم های سلولی ایجاد میشود که منجر به تشکیل پیوند های شیمیایی در قسمتهایی از رشته RNA می شود و در نتیجه پایداری بیشتر در ساختمان RNA به وجود می آید . البته همیشه این تغییرات باعث پایداری نمی شود و گاهی اتفاق می افتد که به واسطه ی این تغییرات ، مولکول آر ان ای ضعیف و ناپایدار شده و به راحتی از بین می رود . امروزه با شناخت ساختار RNA ها ، مشخص شده که این مولکول ها می توانند کاتالیز واکنش ها باشند و این توانایی ب واسطه ی وجود حداقل یک ریبونکلئو پروتئین در قسمت هایی از آر ان ای امکان پذیر است .
شرکت یکتا تجهیز آزما نماینده ی انحصاری کمپانی Favorgen تایوان ، ارائه دهنده کیت استخراج RNA از خون به روش ستونی می باشد. این کیت مناسب و سازگار با انواع نمونه های خون کامل انسانی ، سلول و بافت حیوانی ، باکتری ، مخمر، نمونه ی پارافینه ، قارچ و نیز تخلیص RNA می باشد.

بیماری‌های مرتبط با RNAها

ارتباطات مهمی بین RNA و بیماری‌های انسانی کشف و شناخته شده است . در ابتدا مختصر به توضیح RNA virus ( آر ان ای ویروس) می پردازیم. به زبان ساده برخی از ویروس ها از آر ان ای ( RNA) بعنوان ماده ژنتیکی استفاده میکنند . بیماری ها ی بسیاری وجود دارند که منشا RNA virus دارند که در اینجا به اختصار به بیان بعضی از آنها می پردازیم:
بیماری مولتیپل اسکلروزیس ( بیماری ام اس) نوعی بیماری گسترش یافته است.

در سیستم عصبی مرکزی مغز و نخاع است و شرایط گوناگونی مانند سابقه بیماری های عفونی ، نقص سیستم دفاعی، استرس و عوامل محیطی در بروز این بیماری موثر است . در مطالعات بیان miRNA (میکرو آر ان ای ) مشخص شده است که برخی میکرو RNA ها در سلول های خونی و پلاکت های خونی بیماران ام اس تغییر بیان را نشان داده است . همچنین در این مطالعات مشخص شده است که حذف این میکرو RNAها در نمونه های حیوانی مبتلا به این بیماری منجر به تغییرات در شدت نشانه های کلینیکی می شود . بنابراین محققان بر این باور هستند که میکرو RNA ها که در تنظیم فرآیندهای بیولوژیک نقش مهمی دارند از عوامل اصلی بیماری زایی بیماری MS هستند . محققان برای بررسی میکرو RNA ها ( miRNA ) از کیت استخراج میکرو RNA استفاده می کنند . شرکت یکتا تجهیز آزما توانسته است این کیت را که از کمپانی Favorgen تایوان می باشد در اختیار محققان عزیز کشورمان قرار دهد .
همچنین تاکنون بیماری های مختلفی با عامل میکرو RNA ها مانند انواع سرطان ها ، دیابت ، بیماری های قلبی عروقی شناسایی شده اند . بعلاوه بیماری هایی نیز با عامل ( RNA virus) مانند سارس ، سرماخوردگی ، آنفولانزا ، هپاتیت C و هپاتیت E ، فلج اطفال ، سرخک و بیماری تنفسی کرونا ویروس 2019 از دیگر موارد آر ان ای ویروس هستند . در حال حاضر با توجه به فراگیر شدن بیماری ویروسی ، از مناسب ترین گزینه ها برای شروع بررسی یک بیماری می توان به کیت استخراج RNA از خون اشاره کرد.

RNA ویروس ها در صنعت کشاورزی

آر ان ای ویروس ها همچنین از موارد محدود کننده در صنعت کشاورزی نیز به حساب می آیند . تاکنون موارد متعددی از ویروس های گیاهی با منشا RNA virus ( آر ان ای ویروس ) شناسایی شده است . تا به امروز موارد بسیاری از ویروس های آلوده کننده گیاهان در دنیا بررسی و شناخته شده است. برای مهار این گونه ویروسها از روش‌های سنتی استفاده می شود . از جمله این روش های سنتی می توان به تناوب گیاهی، تشخیص به موقع و حذف گیاهان آلوده و یا ریشه کن کردن گیاهان آلوده و یا منابع آلودگی ، اصلاح برای مقاومت و کنترل شیمیایی ناقلین آنها اشاره کرد . البته در عصر حاضر روش های نوینی هم برای کنترل این ویروس های گیاهی با عامل ( RNA virus ) مورد استفاده قرار می گیرد . یکی از روش های نوینی که در این زمینه در صنعت کشاورزی برای کنترل ویروس ها استفاده می شود ، مقاومت به واسطه RNA Silencing میباشد که بسیار مورتوجه قرار گرفته است.
در خاتمه ، محققان عزیز می توانند جهت تامین کیت استخراج RNA از خون و نیز دیگر محصولات بیولوژی مولکولی به وبسایت شرکت یکتاتجهیزآزما رجوع کنند.

سوالات متداول

مهمترین عامل در استخراج RNA چیست؟

کیفیت و کمیت RNA عوامل مهمی برای اطمینان از دقت تجزیه و تحلیل بیان ژن و سایر کاربردهای پایین دستی مبتنی بر RNA هستند.

آیا بین RNA و بیماری‌های انسانی ارتباطی وجود دارد؟

بله، ارتباطات مهمی بین RNA و بیماری‌های انسانی کشف و شناخته شده است . به زبان ساده برخی از ویروس ها از آر ان ای ( RNA) بعنوان ماده ژنتیکی استفاده میکنند. همچنین تاکنون بیماری های مختلفی با عامل میکرو RNA ها مانند انواع سرطان ها ، دیابت ، بیماری های قلبی عروقی شناسایی شده اند .

استخراج RNA از خون ،از چه نظر دارای اهمیت می باشد؟

امروزه بیماری های زیادی شناخته شده اند که منشا ویروسی با عامل RNA ویروس ( آر ان ای ویروس ) دارند . مقدمه ی این مطالعه و شناخت عامل بیماری و مسیر درمان ، انجام استخراج RNA ویروسی با استفاده از کیت های استخراج RNA از خون می باشد. همچنین سطح بیان RNA نشانگر خوبی از وضعیت فیزیولوژیکی سلول ها است و پاسخ سلول را در شرایط مختلف استرس مانند آنهایی که در طول برهمکنش های میزبان و پاتوژن با آن مواجه می شوند، نشان می دهد.

RNA چیست و چه ساختاری دارد؟

ریبونوکلئیک اسید (RNA) ، وزن مولکولی بالایی دارند و در برخی از ویروس ها نقش مهمی بعنوان حامل کد های ژنتیکی دارند. آر ان ای ( RNA) از نوکلئوتیدهای ریبوز که به واسطه ی پیوندهای فسفودی استر به یکدیگر متصل شده‌اند، تشکیل شده اند و رشته هایی با طول‌های متفاوت بوجود آورده اند.
قند ریبوز فرم و شکل حلقوی متشکل از 5 کربن و یک اکسیژن دارد . مولکول RNA از نظر شیمیایی واکنش پذیر است و اغلب در معرض هیدرولیز است و به همین علت همیشه DNA نسبت به RNA ساختار پایدارتری دارد و مناسب ترین حامل کد های ژنتیکی به شمار میرود. ساختار سه بعدی این ماکرومولکول های زیستی تک رشته ای منجر به پایداری و نحوه ی کارکرد این مولکول شده است