مقالات

کیت استخراج DNA از قارچ

استخراج DNA از قارچ

در این مقاله سعی داریم به توضیح مختصری در رابطه قارچ ها و عملکرد آن ها در محیط زیستی و نیز استخراج DNA از قارچ بپردازیم:

قارچ ها از بزرگترین زنجیره های موجودات زنده  محسوب می شوند که جنس سلولی  یوکاریوتی دارند . این موجودات زنده به واسطه ی داشتن هسته ی سلولی ،از باکتری ها متمایز هستند و همچنین از آنجا که جهت تغذیه فتوسنتز نمی کنند ، بنابراین از گیاهان نیز تفکیک می شوند . همچنین به علت عدم حرکت و نیز جذب مواد غذایی بصورت خارجی از حیوانات نیز متمایز می شوند .این زنجیره ی بزرگ موجودات زنده شامل قارچ‌های چتری ، مخمر ها ، کپک ها ، سفیدک ها و دیگر گروه های قارچی هستند .

این زنجیره ی موجوادات زنده جذب مواد غذایی خارج از بدن خود دارند و مواد هضم شده را درون سلول جذب می کنند .طبق مطالعه و پژوهش محققان قارچ ها در حفظ تعادل اکوسیستم و محیط زیست بسیار موثر هستند و در بسیاری از شاخه های زیستی مورد بهربرداری قرار می گیرند .

قارچ ها

قارچ ها از اولین تجزیه کنندگان قسمت ‌های مرده گیاهی و اجساد جانوران مرده در اکوسیستم‌های مختلف محسوب می شوند. حتی در ساده ترین تصویر ، شما می توانید قارچ‌ها را به شکل کپک بر روی نان‌هایی که به مدت طولانی در محیط نامناسب نگهداری می شوند ، مشاهده کنید .همچنین ازمخمرها به عنوان گروهی از قارچ‌ها میتوان نام برد که در تخمیر نان و صنعت مواد غذایی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند .

طبقه بندی قارچ ها

قارچ ها بر اساس تولید مثل جنسی آن ها به پنج دسته طبقه بندی می شوند :

  • کریتیدیومایکوتا : (Chytridiomycota)  این طبقه از قارچ‌ها تحت عنوان کیتریدها نیز خوانده می شوند که با تولید زئوسپورها ، قادر به حرکت توسط تاژک‌های ساده خود هستند .
  • زیگومایکوتا: (Zygomycota) این طبقه از قارچ ها تحت نام زیگومایست نیز شناسایی می شوند که تولید مثل جنسی دارند و برای مثال می توان به کپک سیاه نان با عنوان علمی ریزوپوس استولونیفر اشاره کرد .
  • گلومرومیکوتا (Glomeromycota) : این طبقه از قارچ ها را میکوریزای آربوسکولار هم نام می برند که تغذیه ی این قارچ ها ریشه ی گیاهان آوندی است .
  • آسکومایکوتا: (Ascomycota) این طبقه از قارچ ها تحت عنوان آسکومیست ها شناخته می شوند که با تولید آسکوسپور در یک ساختار کیسه ای مانند به اسم آسکوس جای می گیرند .
  • بازیدیومایکوتا: (Basidiomycota) این طبقه از قارچ ها به عنوان بازیدیومیست ها نیز شناخته می شوند. اکثر قارچ ها به این دسته مربوط می شوند مانند بیشتر قارچ های بیماری زای گیاهی شامل این گروه هستند .

برای استخراج DNA از قارچ ، پیشنهاد می کنیم از کیت استخراج DNA  از بافت با دستورالعمل بهینه شده جهت استخراج DNA از قارچ استفاده کنید. شما می توانید برای دستیابی به دستورالعمل به وبسایت یکتا تجهیز آزما مراجعه کنید .

 

لجن های آبی و خاکی در گروه قارچ ها

از جمله موجوداتی که در گروه قارچ ها  گنجانده می شوند ، لجن های آبی و خاکی هستند اما در واقع این موجودات قارچ نیستند .در این قسمت سعی داریم به کاربرد قارچ ها در زندگی انسان بپردازیم. همانطور که اشاره شده از ویژگی های مهم قارچ ها تعادل در اکوسیستم است. همچنین بعضی از قارچ ها به طور مستقیم در زندگی انسان نقش دارند. به عنوان مثال قارچ های چتری که جسم بارده بالای خاکی دارند وبه عنوان ماده غذایی مورد استفاده قرار میگیرد. این قارچ ها با وجود کم کالری بودنشان ، منبع غنی از ویتامین های گروه B و آهن ، فسفر و پتاسیم هستند . البته بعضی از قارچ های چتری از نوع سمی بوده و خطر مرگ برای انسان را دارند . نوع دیگر قارچ ها ، به عنوان قارچ های ترافل شناخته می شوند که جسم بارده زیر خاکی دارند که امروزه  فرانسه از بزرگترین تولید کنندگان این قارچ ها  می باشد .

مخمر ها

گروه بعدی مخمرها هستند که از قارچ های تک سلولی به شمار می روند . این  نوع قارچ ها ، با شکستن کربوهیدرات های دانه ها و میوه ها و نیز طی فرایندی به نام تخمیر ، منجر به تولید الکل و دی اکسید کربن می شوند . امروزه از مخمرها در صنایع غذایی استفاده ی گسترده ای می شود که می توان به پخت نان ، نوشیدنی های الکلی ، به عنوان طعم دهنده پنیری در پاپ کورن و … اشاره کرد .

پنی سیلین نیز از تولیدات کپک ها  می باشد که در سال 1928 کشف شد . کپک ها با آزاد کردن ماده ای از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند .همانطور که بعضی از قارچ ها می توانند در زندگی انسان نقش به سزایی داشته باشند ، برخی از قارچ ها باعث بروز بیماری در انسان می شوند. بعضی از بیماری های انسانی توسط قارچ های انگلی ایجاد می شود  که معمولا این نوع بیماری ها خطرناک نیستند ولی بعضی مانند  ذات الریه قارچی می تواند تهدید کننده زندگی انسان باشد .بعضی از بیماری های قارچی در بین انسان و حیوانات مشترک هستند مانند  بیماری درماتوفیتوز که نوعی قارچ پوستی  است واز طریق حیوانات ماننده سگ و گربه می تواند به انسان منتقل شود .

مشکلات قارچ ها در صنعت کشاورزی

قارچ ها همچنین می توانند  در صنعت کشاورزی نیز مشکلاتی ایجاد کنند و موجب بیماری های قارچی برای گیاهان شوند. از جمله بیماری های قارچی  که میتواند صنعت کشاورزی را تهدید کند سیاهک و سفیدک نام دارند .با استفاده از کیت استخراج DNA از بافت که در بسته بندی 50 تستی و محصول کمپانی Favorgen می باشد ، میتوانید با رجوع به دستورالعمل ویژه و بهینه شده جهت استخراج DNA از قارچ اقدام فرمایید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *