مقالات

کیت استخراج DNA ژنومی از نمونه های مختلف

ژن ها و کد های نوکلئوتیدی

ژن قسمتی از مولکول DNA است که حامل اطلاعات ژنتیکی است  که از والدین به نسل بعد انتقال می‌دهد و باعث بروز صفاتی مشابه والدین در فرزندان می‌‌شود. ژن‌ها حاوی کدهای نوکلئوتیدی هستند که می‌توانند اطلاعات ساخت و تولید RNA  و پروتئین‌های مختلف را در اختیار سایر ابزارهای سلولی قرار دهند. برای این کار ابتدا توسط آنزیم‌های سلولی، ژن‌ها رونویسی شده و ‌RNA‌های عملکردی را می‌سازند و یا mRNAهایی برای ترجمه به پروتئین تولید می‌کنند.

ژن‌های انسانی

ژنوم موجودات زنده در ارگانیسم های خاص و سخت ، پیچیده تر است و نیز تعداد ژن‌های آن نیز بیشتر می باشد . براساس مطالعات انجام شده در پروژه ژنوم انسانی ، بر اساس تخمین ثبت شده ، حدود 30،000 ژن انسانی، کدهایی مربوط به پروتئین‌هایی را ایجاد می‌کنند که هویت ویژه ی آناتومی و فیزیولوژی هر فرد را می‌سازند.

در ژنوم انسانی حدود سه میلیارد جفت باز ثبت شده است که این بازها قسمتی از مونومرهای نوکلئوتیدی تشکیل دهنده اسیدهای نوکلئیکی را می سازند . ترتیب و نحوه قرارگیری این جفت بازها کدهای مربوط به ژن‌ها را تشکیل می‌دهند و این ژن‌ها با استفاده از جفت‌ بازها، اطلاعات قابل انتقال برای تولید پروتئین‌ها را فراهم می‌کنند.

با توجه به مبحث کیت استخراج DNA ، لازم است در ابتدا به بررسی اجزای اصلی خون که رایج ترین نمونه ی مورد استفاده در پروسه استخراج اسیدنوکلئیک می باشد ، بپردازیم.

قسمت های اصلی خون

خون طی فرایند سانتریفیوژ ، ترکیبات اصلی آن مانند شکل زیر به سه قسمت اصلی نمایان می شود:

پلاسما

مهمترین بخش پلاسما خون است که حاوی گلبول های قرمز ،  گلبول های سفید و پلاکت ها و دیگر مواد حیاتی در خون است و حدود 55 درصد از حجم خون را در بر می گیرد .قسمت عمده از حجم پلاسما را آب تشکیل می دهد .  پلاسما خون علاوه بر  ترکیبات ذکر شده ، شامل نمک ، پروتئین ها  و دیگر اجزا نیز هست که دلیل ساختار غلیظ آن  می باشد . یکی از پروتئین های موجود در پلاسما آلبومین هست که در صورت جراحت بدن ، شدت خونریزی را کنترل می کند .

همچنین در زیر مروری بر دیگر ترکیبات پلاسما داریم :

  • هورمون‌ها که در واقع بعنوان پیام‌های شیمیایی بیان می شوند که به بافت های مختلف بدن ارسال می‌شوند.
  • آنتی بادی‌ها که ترکیبات پروتئینی هستند و مسئول حمله به پاتوژن‌های مهاجم هستند .
  • الکترولیت‌ها کهترکیباتی از انواع متفاوت نمک‌ هستند که بسیار در کنترل فشار اسمزی و تنظیم PH اهمیت دارند .
  • عوامل لخته کننده خون سلول‌هایی که شدت خونریزی را در هنگام جراحت کنترل می کنند .
  • مواد مغذی که شامل انواع قندها ، ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند که به کلیه ی سلول های بدن ارسال می شوند .
  • لیپیدها که ترکیباتی چربی مانند از نوع کلسترول و تری گلیسیریدها هستند .

شرکت یکتا تجهیز آزما  جهت رفع نیاز پژوهشگران و محققان کشورمان ، با اخذ نمایندگی انحصاری از کمپانی Favorgen تایوان ، اقدام به واردات گسترده کیت استخراج DNA کرده است . کیت استخراج DNA  با توجه به نیاز کاربر در انواع متفاوت جهت انجام پروسه استخراج DNA از نمونه های مختلف همیشه در انبار شرکت موجود می باشد .

 گلبول‌های قرمز خون

نقش اصلی و حیاتی گلبول‌های قرمز خون منتقل کردن اکسیژن از ریه به خون و بازگرداندن دی اکسید کربن به ریه ها است  .  این سلول ها حاوی پروتئینی به نام هموگلوبین هستند که حامل اکسیژن هستند که در طی جریان خون ، اکسیژن را در بافت ها آزاد و دی اکسید کربن را جمع آوری می کنند . هموگلوبین خون در واقع نوعی رنگدانه محسوب می شود که با توجه به اتصال آن به اکسیژن تغییر رنگ می دهد . به همین جهت خون حامل اکسیژن قرمز روشن و خون حاوی دی اکسید کربن قرمز تیره است .

گلبول‌های سفید خون  و پلاکت ها

گلبولهای سفید جزء  سلول های سیستم ایمنی ( دفاعی ) بدن محسوب می شوند و ساخته شدن این سلول ها بوسیله ی سلول‌های بنیادی در مغز استخوان انجام می گیرد و انواع مختلفی دارند که بعضی از آن ها را به اختصار در زیر توضیح می دهیم :

  • نوتروفیل‌ها که نقش حمله به باکتری‌ها و قارچ‌های بیماری‌زا در بدن را دارند .
  • ائوزینوفیل‌ها که مسئول حمله به انگل های بیماری زا هستند . همچنین نقش مهمی در واکنش  های التهابی آلرژیک دارند .
  • بازوفیل‌ها که با آزاد کردن مواد شیمیایی منجر به تقویت واکنش های التهابی در بدن می شوند .
  • لنفوسیت‌های B که با آزاد کردن آنتی بادی ها منجر به فعال شدن لنفوسیت T می شوند .
  • لنفوسیت‌های T با شناسایی عفونت های جدید در بدن به سیستم دفاعی بدن کمک می کنند .
  • لنفوسیت‌های کشنده طبیعی مسئول منهدم کردن سلول‌های توموری و ویروس‌ها هستند .
  • مونوسیت که با مهاجرت به بافت ها در ماکروفاژها بالغ می شوند . در واقع ماکروفاژها باعث انهدام فاکتورهای مهاجمی می شوند .

محققان و پژوهشگران با توجه به نمونه های مورد بررسی می توانند کیت  استخراج DNA  مناسب را انتخاب کنند . به طورکلی  کیت استخراج DNA   در چند گروه متفاوت و پرکاربرد در  دسترس می باشد ولی پرکاربردترین  آن ها کیت استخراج DNA از خون و کیت استخراج DNA از بافت می باشد .

مراحل استخراج DNA با استفاده از ستون های مینی پرپ

فرایند استخراج  DNA با استفاده از ستون های مینی پرب  شامل سه مرحله است:

اتصال DNA به غشاء

حذف آلاینده های باقیمانده

شستشوی DNA ژنومی خالص

ستون های موجود در کیت استخراج DNA از ظرفیت اتصال بالایی برخوردار هستند و امکان خالص سازی DNA با کیفیت بالا را در گونه های مختلف فراهم میسازد.

در واقع استخراج DNA  به روش ستونی یک روش معمول برای جمع آوری DNA برای تجزیه و تحلیل مولکولی در آزمایشگاه های سراسر دنیا است . امروزه با یک نمونه خالص از DNA می توانید ادامه فرایند تحقیقات بیشتر مانند PCR ، توالی یک بیماری ژنتیکی ، تجزیه و تحلیل شواهد پزشکی قانونی یا مطالعه ی یک ژن درگیر در سرطان و… آزمایش کنید.

با استفاده از کیت استخراج DNA  از خون می توانید استخراج DNA  از نمونه های خون کامل ، سرم ، پلاسما ، مایعات بدن و بافی کوت را انجام دهید.

با استفاده از کیت استخراج DNA از بافت  نیز می توانید فرایند استخراج DNA از نمونه های سلول حیوانی ، بافت حیوانی ، خون ، باکتری های گرم مثبت و گرم منفی ، بافت پارافینه ، مخمر ، قارچ ، بزاق ، سواب ، شیر و اسپرم را انجام دهید .

همانطور که اشاره شد قسمت اصلی خون پلاسما است که 55 درصد از حجم خون را در بر میگیرد. خون کامل حاوی سه نوع سلول زیر است:

  1. گلبولهای قرمز که با حروف اختصاری RBCs بیان می شوند . این سلول ها هیچ DNA ندارند زیرا هسته خود را در حین بلوغ از دست می دهند .
  2. گلبولهای سفید که با حروف اختصاری WBCs بیان می شوند و حاوی DNA و ماده ژنتیکی هستند
  3. پلاکت ها

نمونه خون با شوینده هایی که سلول را باز می کنند برای فرایند استخراج DNA  آماده میشود.

سپس از آنزیم ها برای تجزیه پروتئین ها ، RNA ، قندها و چربی های موجود در آن استفاده می شود.

کیت استخراج DNA  ژنومی به روش ستونی  برای استخراج سریع و خالص سازی DNA طراحی شده است .

روش استخراج DNA  از خون با حضور پروتئیناز کا صورت میگیرد و غشاهای بافتی و سلولی هضم شده و سپس روی ستون مینی پرب اعمال میشود. پس از اتصال اولیه DNA ، ناخالصی هایی مانند پروتئین ،پلی ساکاریدها ، متابولیت های کم وزن مولکولی و نمک ها با مراحل کوتاه شستشو از بین می روند و در نتیجه استخراج DNA با کیفیت بالا انجام می گیرد . در مرحله ی آخر DNA  استخراج شده برای نگهداری طولانی مدت در دمای 20- سانتی گراد حفاظت میشود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *